Geometrisen printin suunnittelu

Luonnoksen tekeminen

Sain taannoin pyynnön tehdä pienelle pojalle 1-vuotislahjaksi trikoopaidan, jossa olisi jonkin eläimen kuvio. Alkuun ei ollut selvää millaista eläintä toivottiin, piirtelin mallipiirroksia mm. karhusta ja pesukarhusta sekä pupusta. Luonnosten perusteella lähdimme työstämään pesukarhun piirrossuunnitelmasta Adoben Illustratorilla vektorikuvaa. Sekä luonnosten, että Illustratorin piirroksiin hain inspiraatiota ja ideoita Pinterestistä. Aiemmin en ollut työstänyt geometrisiä kuvioita, vaikka ne omaa silmää miellyttävätkin, olin kokenut ne jokseenkin vaikeaksi. Koko projekti alkoi siitä, kun lähdin kokeilemaan omaksi iloksi uuden piirtämistyylin harjoittelua. Tästä innostuikin paidan tilaaja, joka on hyvä ystäväni, ja siitä se koko ajatus sitten lähti!



Kun haluttu eläin oli tosiaan luonnosten perusteella valittu, oli aika siirtyä Illustratoriin hahmottelemaan piirrosta uudelleen. Työskentelyä helpotti huomattavasti, se että oli hahmotellut piirrosta jo paperille etukäteen. Usein työskentely tyssäsi siihen, että Illustratoria avatessa tuli tyhjän paperin kammo, ja kaikki suunnitelmat mitä oli ajatellut, niitä ei saanutkaan tuotua ulos päästä. Nyt kun oli tehty paperille suunnitelmapiirros ja Pinterestissä oli inspiraatiokuvista tehty taulu, oli aika lähteä luomaan vektorikuvaa.

Piirroksen ääriviivojen tekeminen



Jälkikäteen opein vahingossa, kuinka olisin tämänkin työvaiheen voinut hoitaa huomattavasti helpommin, mutta ei sitä voi kaikkea ensimmäisellä kerralla tietääkään. Tätä työtä tehdessä piirsin kulmien pisteet Curvature Toolilla, jolloin Illustrator loi kaarevat viivat pisteiden välille. Alkuun yritin käsin tehdä kulmista teräviä, jotta kuvio olisi terävä ja geometrinen eikä pehmeä. Pian onneksi löysin Pen Toolin alta Anchor Point Toolin, jolla sain terävöitettyä helpommin kulmia, lisäämättä vektoripisteitä.
Curvature Tool

Pen Tool

Anchor Point Tool
Anchor Point Toolillla valitun viivan päätyihin tuli pisteiden kohdalle vetimet, joita säätämällä pystyi säätämään viivan suoruutta ja tällä tavoin pisteestä lähtevän kulman terävyyttä. Jälkikäteen opin, että kun Anchor Point Tool on käytössä ja painaa suoraan pisteestä, suoristaa työkalu pisteestä lähtevät suorat. Tällä työskentelytavalla on painettava jokaisesta pisteestä, sillä suoristus kohdistuu vain pisteestä lähtevien suorien noin puoleen väliin. Tällöin suora voi olla toisesta päästä piikkisuora ja toisesta päästä kaareva.


Värin lisääminen piirrokseen

Koska kuvioista kaikki eivät olleet itsenäisiä omia kuvioitaan, vaan olin esimerkiksi rajannut isommasta ensimmäisestä kolmiosta viivoilla useampia geometrisia kuvioita, ei kuviota pystynyt täyttämään. Väritys täytyi siis tehdä erikseen. Värillisten alueiden tekeminen oli jo helpompaa, sillä kulmatyökalu oli tullut jo tutuksi ääriviivoja tehdessä. Tässä vaiheessa jätin kuvion ääriviivat pois ja käytin vain kuvion täyttöä, ja iskin väritetyn kuvion ääriviivojen taakse, jotta värit eivät vahingossakaan menisi viivojen päälle ja kuvio säilyisi siistinä. Koska kuvio oli samanlainen keskiviivan kummaltakin puolelta, ei jokaista täytettävää aluetta tarvinnut piirtää ja täyttää edelleen, vaan pystyin peilaamaan valmiita kuvioita ja kopioimaan ne sopimaan myös toiselle puolelle. Tätä samaa keinoa käytin myös ääriviivoja piirtäessä, jotta kuvio olisi yhteneväinen ja kaikki osat olisivat saman kokoisia ja muotoisia.




Yksin vai yhdessä?

Kun väritys oli saatu hoidettua, lähetin kuviosta kaksi versiota, toisen ilman näkyviä silmiä ja toisen näkyvillä silmillä. Lisäksi pohdimme ystäväni kanssa, lähdemmekö tekemään yhtä isompaa kuviota vai koitammeko luoda kuosia, jossa olisi useampi pieni kuvio. Lopputuloksena päädyimme yhteen isompaan kuvioon ilman näkyviä silmiä. Tähän valintaan varmasti ohjasi osittain se, että itse koin, että siistin raportin printtaaminen oli liian haastavaa, sillä työ olisi millin tarkkaa ja yksikin pieni virhe voisi pilata koko kankaan, joten lopulta yhteistuumin päädyimme yhteen isoon kuvioon.







Kommentit

Suositut tekstit